Un medic bun se va întoarce întotdeauna la cartea de medicină atunci când  caută un diagnostic, un tratament, un argument pentru practica sa medicala.

Cu siguranță, în toate specialitățile medicale este nevoie de educație  medicală, de învatare, de formare, dar în medicina de urgență acest lucru este  imperios necesar. Aria medicală extrem de vastă (poate cea mai vastă de care  trebuie sa se ocupe un urgentist) face ca aplecarea către studiu să fie vitală. De  aceea, o revistă de medicină de urgență online poate să aducă în practica  urgentistului acea nevoie de formare, de știință exactă și rapidă.

Pentru a ne forma o parere despre necesitatea învățării putem aduce  argumente din ultimele ghiduri de resuscitare 2015, în care, în capitolul rezervat  educatiei medicale este stipulat că „lanțul de supraviețuire a fost extins la formula supraviețuirii, deoarece omenirea a realizat că obiectivul de a salva mai multe vieti se bazează nu numai pe știință solidă și de înaltă calitate, ci și pe educația eficientă a laicilor și a personalului medical” și ca „Cei care sunt implicați în îngrijirea victimelor unui stop cardiac ar trebui să poată să pună în aplicare sisteme educaționale eficiente, care pot îmbunătăți supraviețuirea unui stop cardiac”. Daca și laicii trebuie să învețe resuscitare ne putem gândi că încă o revistă de medicină de urgență nu-și va găsi locul sau că cei care se ocupă de medicina de urgență nu pot pune în aplicare sisteme educaționale eficiente?

   Sistemele educationale pe care le propunem sunt : programele de rezidențiat, cursuri, lucrari practice pe „manechine de instruire High Fidelity care oferă o mai mare senzație de realism, iar utilizarea lor este de preferat mai ales în rândul tinerilor”, cursuri pentru studenți în programul de voluntariat SMURD, cursuri de prim ajutor  și nu în ultim rând această revistă.

   „Cât de des ar trebui sa facem o educație într-un domeniu?” este o întrebare retorică. Doar în ceea ce privește persoanele nemedicale, acestea ar trebui, conform ghidurilor ERC 2015, să beneficieze de „Intervalele diferite de reconversie funcție de caracteristicile participanților (de exemplu, laici sau asistență medicală de diferite grade” și că „este cunoscut faptul că abilitățile CPR se deteriorează după câteva luni de la formare și, prin urmare, strategiile anuale de recalificare nu pot fi suficient de frecvente”. Din aceste motive revistă trebuie să apară cât mai des, cu articole cât mai pertinente, corecte și concrete.

   Și din nou ghidurile precizează : Orice tehnologie care îmbunătățește ,,livrarea rapidă” de salvator specializat în CPR cu ,,acces rapid” la un AED trebuie încurajată. Deci, orice informație din revistă va fi prețioasă întrucât ea va fi cântărita de ochiul urgentistului aplecat mai mult pe practică și eficiența, decât spre teoretizari și clasificări.

  Pentru ca nu sunt o persoana riguroasă și nici conformistă cu riscul de a oripila personalitățile medicale aș propune în revistă (pentru viața tumultoasă a urgentistului) un coltisor de „Știați că..” sau „Să nu uiți, Darie!” și voi încheia cu un ultim citat din ghidurile ERC 2015: “It takes a system to save a life”.

 

Dr. Simion Luisa-Corina

Pentru programul atelierelor de lucru efectuate de către Asociația de Medicină de Urgență și Dezastre consultați www.amud.ro